• Viktigt meddelande:

    Viktigt meddelande till allmänheten i Trollhättan i Trollhättans kommun, Västra Götalands län. Det brinner just nu kraftigt i ett industriområde på Stallbackavägen. Räddningsledaren uppmanar alla i området att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Väst.

Foto: Scanpix

Pisastudien: Därför lyckas man i Asien

Uppdaterad
Publicerad

Flera länder i Asien placerar sig i topp på den globala Pisastudien. Framgångsreceptet stavas hårdplugg och disciplin.

Studien som väger samman kunskapen hos omkring en halvmiljon 15– och 16–åringar i ett 60–tal länder är dyster läsning för svenska ögon. Sverige hamnar för första gången under genomsnittet.

Om det här är dyster läsning för svenska politiker, skolmyndigheter och lärare är det gissningsvis betydligt gladare miner i Asien. Kina, Singapore och Sydkorea toppar listan.

Pisa-rapporten 2013

– Länderna i Sydostasien utklassar Europa och övriga världen, säger Guillermo Montt, analytiker på Pisa.

Studiens syfte är att mäta kunskaperna i matematik, läsförståelse och naturvetenskapliga ämnen. Högst kunskaper återfinns i Shanghai, med en topplacering i samtliga ämnen.

– Det är ett konfucianskt samhälle där man värderar utbildning och kunskap högt. Det är ett sätt att klättra i den sociala hierarkin. Ju mer välutbildad desto högre status, säger Kristina Sandklef, Kinaanalytiker på kapitalförvaltaren East Capital.

Långa dagar

Listan toppas av Shanghai, följt av Singapore, Hong Kong, Taiwan och Sydkorea. Det är vanligt att barn drillas från låg ålder och skoldagarna är ofta långa och krävande. Har föräldrarna pengar är det inte ovanligt att man satsar dem på extraundervisning och elitskolor för sina barn.

En annan faktor, som är specifik för Shanghai är att de lokala myndigheterna under lång tid satsat på att lyfta utbildningens kvalitet. Många elever väljer privatskolor och omkring 80 procent läser vidare efter gymnasiet.

Utbildningen i framförallt Kina kännetecknas många gånger av det som brukar kallas för ”korvstoppning”. Trots framgångarna finns det dem som ifrågasätter den typen av lärande.

– En hel del kineser börjar bli kritiska mot det här. Man anser att korvstoppningen hämmar kreativiteten, säger Kristina Sandklef.

Hög status

Enligt samarbetsorganisationen OECD, som ligger bakom Pisastudien är en annan framgångsfaktor att läraryrket har hög status i många länder i Asien.

– Det är ett yrke som värderas mycket högt i samhället. Inte bara jämfört med andra yrken, utan också bland elever och föräldrar, säger Guillermo Montt.

Att resultaten från Kina inte räknas som ett land utan som olika städer kan enligt Kristina Sandklev vara missvisande. Utbildningen skiljer sig stort beroende på var i Kina man bor och vilka ekonomiska resurser familjen har.

– Shanghai är en av de mest välmående delarna av Kina. Man tittar inte på hela Kina. Givetvis har fattiga migrantarbetare inte råd att sätta sina barn i specialskolor. De får vara lyckliga för en plats på en vanlig kommunal skola, säger Kristina Sandklef.

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Pisa-rapporten 2013

Mer i ämnet