Bilden är en delad bild med tre sektioner. Den vänstra sektionen visar en livlig stadsbild med ett stort folkmängd som går över en korsning, med tydliga trafiklinjer och reklamskyltar. Den mellersta sektionen visar en person som presenterar något, med en ljus blixt som syns bakom dem. Den högra sektionen visar en person ståendes i en vattenreservoar.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Världens största översvämningsskydd byggs 50 meter under Tokyos gator. Så ser det ut. Foto: Storyblocks / SVT / Edogawa River Office

Följ med ner till Tokyos underjordiska regnkammare

Publicerad

I Tokyo pågår en kapplöpning mot allt kraftigare regnfall, och det befintliga översvämningssystemet når snart sin smärtgräns.

Följ med ner och se när staden bygger ut världens största underjordiska tunnelsystem för att avleda vattnet.

Tokyo drabbas nästan årligen av skyfall och tyfoner. Staden ligger dessutom på en låg punkt nära havsnivån med tätt bebyggda områden och mycket hårda ytor, vilket gör att regnvatten inte har någon annanstans att ta vägen än ut på gatorna. Detta gör Tokyo helt beroende av sina vattenavledningssystem för att skydda människor och byggnader från översvämning.

– Den ”dåliga” stadsplaneringen har under lång tid förändrat vattnets naturliga flödesvägar och minskat möjligheten för infiltration, vilket har gjort att de behöver bygga gigantiska tunnlar. Inte för att det är den bästa lösningen, utan för att det är den enda möjliga lösningen, säger Lars Thell Marklund som är forskningsledare inom vatten- och klimatanpassning vid forskningsinstitutet RISE.

Framsteg

Den underjordiska katedralen

Metropolitan Outer Area Underground Discharge Channel kallas ibland ”den underjordiska katedralen” och lockar besökare från hela världen. Den enorma anläggningen har kapacitet att rymma vatten motsvarande nästan 250 000 kubikmeter. Inuti finns 59 pelare som är 18 meter höga och väger 500 ton vardera.

När de närliggande floderna svämmar över leds vattnet in i stora schakt och vidare genom 6,3 kilometer långa underjordiska tunnlar, innan det samlas i reservoaren. Därifrån pumpas vattnet ut i Edogawa-floden och vidare ut i havet.

En dyr investering

Översvämningsskyddet stod klart 2006 och kostade motsvarande nästan 18 miljarder svenska kronor att bygga. Sedan dess har systemet aktiverats 147 gånger. Japans land- och infrastrukturdepartement uppskattar att man undvikit översvämningsskador för upp mot 10,5 miljarder svenska kronor.

– Det är en extrem investering som ännu inte är avbetalad. Förutom byggkostnaden så kräver systemet ständigt underhållsarbete och drift, vilket också innebär kostnader. Men i Tokyos fall kan den vara försvarbar eftersom de också är i en extrem situation när det kommer till översvämningar, säger Lars Thell Marklund.

Effektiv klimatanpassning

Klimatanpassning behöver alltid utformas efter platsens geografiska och infrastrukturella förutsättningar. I Sverige och många andra länder strävar man framför allt efter att kombinera olika lösningar ovan jord för att leda och fördröja vattnet vid skyfall. Det innebär att man låter vattnet rinna till områden där det gör minst skada, istället för att belasta underjordiska avloppssystem som kan bli överfulla.

Om dessa lösningar dessutom är autonoma och multifunktionella är de ofta de mest hållbara alternativen ur ett samhällsekonomiskt, miljö- och klimatperspektiv.

Autonom och multifunktionell klimatanpassning:

Skateboardparker och lekparker: Dessa kan användas för aktiviteter av människor, men fungerar som vattenansamlingspunkter när det faller mycket regn.

Flodnära parker: Dessa fungerar som buffertzoner när vattendrag blir överfulla. Samtidigt bidrar grönområden till många andra nyttor, som exempelvis ökad biodiversitet, förbättrad luftkvalitet, rekreation samt ger svalka och skugga vid värmeböljor.

Genomsläppliga material istället för hård asfalt: Användning av exempelvis grus gör att vatten kan infiltrera ner i marken istället för att översvämma den. Jämfört med hård asfalt kan grus dessutom vara enklare och billigare att underhålla, vilket kan spara resurser på lång sikt.

Fördröjningsmagasin: Små dammar eller behållare som samlar regnvatten, men som också kan användas för bevattning eller som dricksvatten. Dessutom ger öppna vattenytor svalka vid värmeböljor.

Källa: Naturvårdsverket, Lars Thell Marklund

Framsteg runt om i världen

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Framsteg

Mer i ämnet