Tommy Lindström mejlar själv inte sina barns lärare. ”Jag är nog mer den där jobbiga typen över hela terminen”, säger han. Foto: Privat/TT

”Sluta bråka på föräldrarna – och börja samverka”

Uppdaterad
Publicerad

Skolan får föräldrarna de skapar. Lärare som samverkar för dåligt med föräldrar under terminen får som resultat en bombad mejlkorg och terroriserande telefonsamtal. Det säger Tommy Lindström, vice ordförande för Föräldraalliansen Sverige.

– Har man inte ens en idé kring vad man ska samverka om, ja då får man sådana här problem. Hur kan det vara möjligt att föräldrar i slutet på terminen inte vet hur barnens betyg ligger till?

Tommy Lindström är själv förälder. Han tror inte att det scenario som lärarna målar upp, med betygspress från föräldrar, egentligen är ett så stort problem. Det är resursstarka föräldrar, i resursstarka områden, som ägnar sig åt att mejlbomba sina lärare. Men långt i från alla, menar han.

Lärare pressas om betygen

– Jag tror att lärare upplever de flesta föräldrar som tvärtom. Varför kommer de inte på föräldramötena och utvecklingssamtalen? Det är ett omvänt problem egentligen, vi måste få in föräldrarna mer i skolan.

– Sluta bråka på föräldrarna, och börja samverka i stället.

”Har man inte bra överenskommelse får man en mejlbombning”

Förutom stressen det innebär vittnar lärare som SVT Nyheter pratat med om att mejlen, och att svara på dem, innebär en arbetsbörda. Men Tommy Lindström menar att det är lärarna som genom sin brist på samverkan skapar merarbete i föräldrakontakterna.

– Jag menar att en lärare bör i början på terminen, när man får sina nya barn, lägga ner ett arbete på att se hela barnet och identifiera vilka barn och föräldrar måste jag arbeta med.

– Har man inte en bra överenskommelse med föräldrarna, då får man en mejlbombning. Om man inte känner förtroende för sin lärare eller för sin rektor, då får man föräldrar som ringer och terroriserar, och mejlar.

Skickar själv inte mejl

Både lärare och Lärarnas Riksförbund pekar på att det är det faktum att skolan blivit en marknad som nu gör att föräldrar, i form av kunder, kan hota med att byta skola om man inte är nöjd med betyg eller omdömen.

– Jag håller med om att man gjort skolan till en marknad. Då blir det ju så att föräldrar uppfattar det som att man har en investering som man vill placera och få bäst avkastning på, säger Tommy Lindström.

– Jag kan inte säga ”låt lärarna vara ifred”. Det är vi som har ansvaret för våra barn, då måste vi ställa krav.

Tommy Lindström är inte en av dem som skickar mejl för att övertyga läraren om att höja sina barns betyg, säger han. I stället vill han ha återkoppling på sonens arbete fortlöpande.

– Jag är nog mer den där jobbiga typen över hela terminen.

Berätta din historia för oss!

Har du egna erfarenheter kring betygspressen i skolan – som förälder eller lärare? Vill du berätta?

Vi vill lyfta fler berättelser i vår journalistik.

Hör av dig till reportern här.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Lärare pressas om betygen

Mer i ämnet