– Har man inte ens en idé kring vad man ska samverka om, ja då får man sådana här problem. Hur kan det vara möjligt att föräldrar i slutet på terminen inte vet hur barnens betyg ligger till?
Tommy Lindström är själv förälder. Han tror inte att det scenario som lärarna målar upp, med betygspress från föräldrar, egentligen är ett så stort problem. Det är resursstarka föräldrar, i resursstarka områden, som ägnar sig åt att mejlbomba sina lärare. Men långt i från alla, menar han.
– Jag tror att lärare upplever de flesta föräldrar som tvärtom. Varför kommer de inte på föräldramötena och utvecklingssamtalen? Det är ett omvänt problem egentligen, vi måste få in föräldrarna mer i skolan.
– Sluta bråka på föräldrarna, och börja samverka i stället.
”Har man inte bra överenskommelse får man en mejlbombning”
Förutom stressen det innebär vittnar lärare som SVT Nyheter pratat med om att mejlen, och att svara på dem, innebär en arbetsbörda. Men Tommy Lindström menar att det är lärarna som genom sin brist på samverkan skapar merarbete i föräldrakontakterna.
– Jag menar att en lärare bör i början på terminen, när man får sina nya barn, lägga ner ett arbete på att se hela barnet och identifiera vilka barn och föräldrar måste jag arbeta med.
– Har man inte en bra överenskommelse med föräldrarna, då får man en mejlbombning. Om man inte känner förtroende för sin lärare eller för sin rektor, då får man föräldrar som ringer och terroriserar, och mejlar.
Skickar själv inte mejl
Både lärare och Lärarnas Riksförbund pekar på att det är det faktum att skolan blivit en marknad som nu gör att föräldrar, i form av kunder, kan hota med att byta skola om man inte är nöjd med betyg eller omdömen.
– Jag håller med om att man gjort skolan till en marknad. Då blir det ju så att föräldrar uppfattar det som att man har en investering som man vill placera och få bäst avkastning på, säger Tommy Lindström.
– Jag kan inte säga ”låt lärarna vara ifred”. Det är vi som har ansvaret för våra barn, då måste vi ställa krav.
Tommy Lindström är inte en av dem som skickar mejl för att övertyga läraren om att höja sina barns betyg, säger han. I stället vill han ha återkoppling på sonens arbete fortlöpande.
– Jag är nog mer den där jobbiga typen över hela terminen.
Berätta din historia för oss!
Har du egna erfarenheter kring betygspressen i skolan – som förälder eller lärare? Vill du berätta?
Vi vill lyfta fler berättelser i vår journalistik.