En ny undersökning som gjorts av Ungdomsbarometern på uppdrag av Näringslivets skolforum visar att bara var tredje lärare som nyligen tagit grundlärarexamen tycker att utbildningen förberett dem väl inför deras arbete.
I undersökningen svarar 40 procent av dem som tagit grundlärarexamen att utbildningen inte förberett dem med verktyg och metoder för att lära elever läsa och skriva.
Kritik från näringslivet
– Det är katastrofala siffror. Det är bekymmersamt att lärarutbildningen i så liten utsträckning baserar sig på vetenskap och beprövade metoder, säger Karin Johansson, vice vd på Svenskt Näringsliv, som i förlängningen ser att det påverkar utbildningen av framtidens arbetskraft.
Aron Ihse Seward, som är ordförande för Sveriges Lärarstudenter i Malmö, bekräftar bilden.
– Vi har väldigt få föreläsningar, i våras läste jag till exempel en sexveckorskurs med tre föreläsningar tror jag det var på två timmar var, säger han.
Vill ha mer resurser
– Vi hade gärna sett studenterna oftare än vad vi har råd att göra. Vi har en medelstilldelning som minskar med 1,5 procent per år och över tid blir det ganska många procent, säger Tobias Olsson, dekan på Malmö universitet.
Just antalet lärarledda timmar har länge debatterats inom skolvärlden. Niclas Fohlin, speciallärare i Stockholm, är en av kritikerna och tycker att den lärarledda undervisningen borde fördubblas
– Lärarutbildningarna undervisar inte människor för att kunna praktisera att vara lärare i klassrummet.
MER OM UNDERSÖKNINGEN
Studien genomfördes av Ungdomsbarometern på uppdrag av Näringslivets skolforum i juni 2024 och besvarades av runt 300 verksamma lärare som nyligen tagit examen från en lärarutbildning.
- 34 procent av lärarna tycker att utbildningen förberett dem väl eller mycket väl för deras arbete som lärare generellt.
- 28 procent av lärarna tycker att utbildningens innehåll förberett dem väl eller mycket väl inför arbetet som lärare.
- 30 procent av dem som tagit grundlärarexamen känner sig väl eller mycket väl förberedda att lära elever att läsa och skriva.
- 16 procent tycker att utbildningen förberett dem väl eller mycket väl inför att hålla ordning i klassrummet och skapa studiero.
- 49 procent tycker att utbildningen förberett dem väl eller mycket väl inför att genomföra undervisning utifrån vetenskap och beprövad erfarenhet.
- 78 procent tycker att praktiken förberett dem väl eller mycket väl inför arbetet som lärare.