Göteborgs universitet har länge haft problem med att många ämneslärarstudenter väljer att lämna utbildningen i förtid. De senaste åren har det blivit lite bättre, men fortfarande är det omkring 40 procent som hoppar av.
Nu kommer skolan börja intervjua avhopparna.
– Vi är intresserade av att få en mer nyanserad bild av varför studenter väljer att hoppa av, säger Ola Strandler, ansvarig för ämneslärarprogrammet vid Göteborgs universitet.
Stressig arbetsmiljö på lärarpraktiken
Två av dem som valde att inte gå klart utbildningen är Linn Andén och Casper Hansen.
– Det avgörande för mig var när jag kom ut på praktik på skolorna. Det var hög arbetsbelastning och det var märkbart att lärarna var stressade, säger Linn Andén.
Ska bli lärare via Chalmers i stället
Casper Hansen hade däremot en bra upplevelse av praktikperioden. Att han hoppade av berodde istället bland annat på att han tyckte att utbildningen var för smal.
– Jag tyckte att det var lite mycket jobb för det värdet man fick ut av sin examen, säger han.
Hör mer om varför Casper hoppade av – och hur han istället kommer att få både en civilingenjörsexamen och masterexamen med behörighet som gymnasielärare på samma gång.