– I dag är det min tur, det ska bli kul, säger kocken Per Eklund.
Förutom fredagslunch med kocken får några femteklassare hjälpa till i köket regelbundet. Också det är ett sätt för att öka dialogen och samarbetet med barnen.
Vitkålen vinner över rödkålen
– Den här var godare och krispig, säger Stella Boreham i klass tre om vitkålen.
– Det här tycker jag inte om alls, håller klasskompisen Viktor Kardell med om när det gäller rödkålen på förrättstallriken.
Tror på delaktighet och dialog
På skolan går 330 barn från förskoleklass till årskurs 6. Köket har en medveten strategi för att öka utbytet med eleverna.
– Att få inflytande är viktigt på alla nivåer, både för vuxna och barn och här har vi en chans att prata hållbarhet i vardagen också, säger rektorn Mathias Unnis.
Frihet från mallar
Skolan har friheten att själv bestämma menyn, inom vissa ramar, i stället för att följa kommunens framtagna matsedel. Man är bunden av avtalsvaror, men skapar menyn fritt.
– På den här skolan har vi frångått mallmenyn, säger rektorn Mathias Unnis.
VAD ÄR CHEF'S TABLE
Konceptet ”kockens bord” kommer från en gammal praxis att kökschefen/kocken skulle underhålla familj och vänner i köket under tiden som maten lagades.
Om utrymmet tillät satt gästerna i köket. Det utvecklades sedan till en service för VIP-gäster men utvecklades sedan till en produkt som alla gäster kunde boka.
Gästerna vid chef´s table kan ha mer meningsfulla konversationer med köksansvariga än vad som är möjligt i övriga restaurangen.
”For me, the main point is the interaction between the chefs and the guests. We can give more insight into the dishes and the pairings. We can also have a bit of fun, be playful and get some banter going with the guests. That adds another element to the whole dining experience”, säger Robin Zavou som är exekutiv chef på restaurangen The Krug Room i Hongkong.